تا 70% تخفیف ویژه یلدا در فروشگاه سانیمو

ترتیب روتین پوستی ویتامین سی

ممکن است بدانید که ویتامین سی یک عنصر قوی است. به همین دلیل، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم از استفاده از آن می‌ترسند. اما اگر بدانید که چگونه از آن به درستی استفاده کنید، از مزایای آن لذت خواهید برد. به طور خلاصه، بهتر است از آن در طول روتین مراقبت از پوست روزانه خود استفاده کنید و باید مراقب استفاده از آن با سایر مواد مراقبت از پوست باشید. برای راهنمای عمیق استفاده صحیح از روتین ویتامین سی و جایگاه ویتامین سی در روتین پوستی در ادامه با ما همراه باشید.

وقت کافی برای خواندن این مطلب ندارید؟ می‌توانید به پادکست صوتی این مقاله گوش کنید.

0:00 / 0:00
جایگاه ویتامین سی در روتین پوستی

در این نوشته شما می خوانید

ترتیب روتین ویتامین سی

چرا باید سرم‌ ویتامین سی را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید؟

قبل از ورود به روش‌های صحیح استفاده و ترتیب روتین پوستی ویتامین سی، ابتدا باید آن را بشناسیم! ویتامین سی در بدن به‌ عنوان آنتی‌ اکسیدان عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌‌کند. همچنین ویتامین سی یکی از مواد مورد حمایت علمی برای مراقبت از پوست است، بنابراین بسیاری از متخصصان پوست استفاده از آن و روتین ویتامین سی را تایید می‌کنند.

فواید ویتامین سی در روتین پوستی

1. خاصیت ضد پیری دارد.

ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان به کاهش سرعت پیری پوست کمک می‌کند. به عبارت دیگر ویتامین سی چیزی که باعث می‌شود کلاژن ما به سرعت تجزیه شود را مسدود می‌کند و از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

2. باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود.

ویتامین سی در کنار خواص ضد پیری خود، تولید کلاژن را در پوست شما نیز افزایش می‌دهد. در حالی که پوست ما به طور مداوم در طول زندگی ما کلاژن تولید می‌کند، این روند با افزایش سن کند می‌شود. ویتامین سی با افزایش سن به افزایش این تولید کمک می‌کند، بنابراین با روتین ویتامین سی می‌توانیم پوستی قوی، الاستیک و جوان داشته باشیم.

3. به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید کمک می‌کند.

در دنیای مراقبت از پوست، ویتامین سی برای روشن کردن پوست شناخته شده است. در جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون و بهبود رنگ پوست به خوبی عمل می‌کند زیرا تولید بیش از حد ملانین را مسدود می‌کند.

4. رنگ پوست را یکدست می‌کند و از هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری می‌کند.

در دنیای مراقبت از پوست، ویتامین سی برای روشن کردن پوست شناخته شده است. در جلوگیری از‌هایپرپیگمانتاسیون و بهبود رنگ پوست به خوبی عمل می‌کند زیرا تولید بیش از حد ملانین را مسدود می‌کند.

5. باعث تسکین آکنه می‌شود.

ویتامین سی علاوه بر آنتی اکسیدان بودن، دارای خواص ضد التهابی نیز می‌باشد که می‌تواند قرمزی و تحریک ناشی از آکنه را به حداقل برساند.

زمان استفاده از سرم‌های ویتامین سی

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست

بهترین زمان برای استفاده از سرم ویتامین سی صبح‌ها قبل از استفاده از ضد آفتاب است. همانطور که گفته شد، این ماده به محافظت در برابر آسیب خورشید کمک می‌کند و با ضد آفتاب عملکرد بسیار خوبی دارد. بنابراین، منطقی است که آن را قبل از شروع روز استفاده کنید. اما این تنها دلیل نیست.

ویتامین سی ناپایدار است، بنابراین به سرعت با مواد دیگر واکنش نشان می‌دهد. در مراقبت از پوست، بیشتر ترکیبات ویتامین سی که واکنش منفی نشان می‌دهد معمولاً در شب استفاده می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از از دست دادن احتمالی قدرت یا هرگونه خطر تحریک، باید از سرم خود در صبح استفاده کنید.

دفعات استفاده از سرم ویتامین سی به نوع پوست و نوع ویتامین سی شما بستگی دارد.

اگر پوست معمولی، چرب یا مختلط دارید، احتمالاً استفاده روزانه از سرم‌های ویتامین سی 10 تا 20 درصد بی خطر است. اگر پوست خشک و حساسی دارید، باید از سرم‌هایی با غلظت کمتر ویتامین سی (معمولا زیر 10 درصد) و در دفعات کمتری استفاده کنید. برای بهترین و ایمن‌ترین نتیجه از روتین ویتامین سی، یک تست پچ انجام دهید و ببینید آیا صورت شما می‌تواند به خوبی سرم شما را کنترل کند یا خیر.

جایگاه ویتامین سی در روتین پوستی

ترتیب روتین پوستی ویتامین سی: مرحله به مرحله

یک قانون کلی برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست شما، چه در صبح و چه در شب وجود دارد: آن‌ها را از “رقیق ترین” تا “غلیظ ترین” استفاده کنید.

در اینجا نحوه استفاده از سرم ویتامین سی در روتین ویتامین سی آورده شده است:

مرحله 1: تمیز کردن پوست

شما به یک صورت تمیز نیاز دارید تا سرم ویتامین سی به بهترین شکل ممکن عمل کند. برای اطمینان از اینکه پوست شما به خوبی محصول شما را جذب می‌کند، باید ابتدا آن را تمیز کنید. همچنین، از بین بردن کثیفی‌های روی صورت از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند زیرا کثیفی می‌تواند زیر تمام محصولات مراقبت از پوست شما گیر کند. 

  • روتین مراقبت از پوست صبح خود را با یک پاک کننده پوست ملایم، ترجیحاً مناسب برای نوع پوست خود شروع کنید.
  • از پاک کننده‌ای استفاده کنید که برای نوع پوست شما طراحی شده است. به عنوان مثال، اگر پوست حساسی دارید، از پاک کننده های بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید.

مرحله 2: تونر بزنید.

همه ما می‌دانیم که همه از تونر استفاده نمی‌کنند. با این حال، اگر این کار را انجام می‌دهید، استفاده از آن پس از شستشو صورت بهترین زمان برای انجام این کار است.

این مرحله در روتین ویتامین سی به از بین بردن آلودگی‌هایی که ممکن است پس از شستن صورت شما باقی مانده باشد کمک می‌کند. همچنین منافذ شما را باز می‌کند و باعث می‌شود سرم ویتامین سی راحت تر وارد پوست شما شود.

انواع مختلفی از تونرها وجود دارد، و ممکن است حاوی موادی باشند که با ویتامین سی تداخل دارند. از یکی با موادی استفاده کنید که با سرم شما واکنش منفی نشان نمی‌دهد تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

  • اگر پوست چرب دارید و از تونر حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده می کنید، حداقل 5 دقیقه قبل از استفاده از سرم ویتامین سی صبر کنید. مخلوط کردن بنزوئیل پراکسید با ویتامین سی می تواند از عملکرد موثر سرم جلوگیری کند.
بیشتر بخوانید:

مرحله 3: از سرم ویتامین سی خود استفاده کنید.

بعد از اینکه صورت خود را با شوینده و استفاده از تونر آماده کردید، اکنون وقت آن است که سرم ویتامین سی خود را بزنید.

به یاد داشته باشید که سرم‌ها قوی هستند، بنابراین نیازی نیست مقدار زیادی از آن را روی صورت خود بمالید. چند قطره سرم به اندازه یک سکه برای کل صورت و گردن شما کافی است. آن را روی انگشتان خود گرم کنید و یک لایه نازک از سرم را روی صورت و گردن خود بمالید.

صبر کنید تا پوست شما آن را جذب کند. سپس برای مرحله بعدی آماده هستید.

مرحله 4: مرطوب کننده بزنید.

هنگامی که از سرم‌های ویتامین سی استفاده می‌کنید، استفاده فوری از یک مرطوب کننده بسیار مهم است. با مرطوب کردن پوست، شما اساساً ویتامین سی را در پوست می‌بندید. علاوه بر این، پوست خود را تغذیه، مرطوب و هیدراته نگه می‌دارید. چه کسی آن را دوست ندارد؟

مرحله 5: از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

معمولاً از سرم‌های ویتامین سی در روتین صبحگاهی استفاده می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید روز خود را شروع کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

ضد آفتاب با ویتامین سی به خوبی کار می‌کند. هر دو دارای خواصی هستند که از شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت می‌کنند و اثرات یکدیگر را افزایش می‌دهند.

ویتامین سی کمک می‌کند کرم ضد آفتاب از شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند، در حالی که ضد آفتاب شما به جلوگیری از آسیب‌هایی که می‌تواند با خواص ضد پیری ویتامین سی مقابله کند، کمک می‌کند.

اکنون که می‌دانید چگونه از ویتامین سی به درستی استفاده کنید، یک قدم به بهره گیری از حداکثر فواید آن نزدیک شده اید.

انجام این کار تضمین می‌کند که پوست شما ویتامین سی را جذب کرده و توسط لایه‌هایی که روی آن قرار می‌دهید قفل شود. با استفاده منظم روتین ویتامین سی، می‌توانید پوستی روشن تر و جوان تر داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
نحوه نگهداری صحیح سرم‌های ویتامین سی

نحوه نگهداری صحیح سرم‌های ویتامین سی

ویتامین سی می‌تواند با نور، دما و سطوح خاصی از pH واکنش نشان دهد. به همین دلیل، چنین محصولاتی به دلیل ماندگاری کوتاه بدنام هستند، به ویژه آن‌هایی که از ویتامین سی خالص استفاده می‌کنند.

برای افزایش عمر سرم ویتامین سی خود، آن را در جای خشک و خنک و به دور از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید نگهداری کنید.

در حالت ایده‌آل، باید آن را در یخچال نگهداری کنید، زیرا این روش نگهداری به این دلیل شناخته شده است که اجازه می‌دهد سرم ویتامین سی شما برای مدت طولانی بماند.

انتخاب سرم ویتامین سی مناسب

انتخاب سرم ویتامین سی مناسب در روتین ویتامین سی

امروزه سرم‌های ویتامین سی زیادی موجود است و همه آن‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. شما باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید تا سرم مناسبی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

انواع ویتامین سی در سرم‌ها

هنگام ساخت سرم‌های موضعی، شرکت‌های مراقبت از پوست از دو نوع ویتامین سی استفاده می‌کنند: ویتامین سی خالص (اسید ال اسکوربیک) و مشتقات.

ویتامین سی خالص: این نوع ویتامین سی از مشتقات آن قوی تر است و سریع کار می‌کند. بنابراین اگر از آن استفاده کنید، ممکن است فواید آن سریع تر قابل مشاهده باشد.

با این حال، افرادی که به ویتامین سی حساس هستند ممکن است این نوع را خیلی قوی یا تحریک‌کننده بدانند. علاوه بر این، در مقایسه با مشتقات ناپایدار، گرما، نور و ph می‌توانند به راحتی بر اثربخشی آن تأثیر بگذارند.

مشتقات ویتامین سی: برخی از سرم‌ها به جای اسید ال اسکوربیک از مشتقات ویتامین سی مانند سدیم آسکوربیل فسفات و منیزیم آسکوربیل فسفات استفاده می‌کنند.

این مواد پس از استفاده روی پوست واکنش نشان می‌دهند و تبدیل به ویتامین سی خالص می‌شوند. به این ترتیب، آن‌ها در مقایسه با ویتامین سی خالص کمتر تحریک کننده هستند. آن‌ها همچنین قدرت کمتری دارند اما به همان اندازه موثر هستند.

نوع پوست شما

مانند بسیاری دیگر از محصولات مراقبت از پوست، قبل از خرید سرم ویتامین سی باید چندین نکته را در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع پوستی دارید، در اینجا لیستی از انواع پوست معمولی که افراد معمولا دارند آورده شده است:

پوست معمولی: این نوع پوست به میزان مناسبی چرب و خشک است. همچنین با محرک‌های خارجی خیلی سخت واکنش نشان نمی‌دهد و نگهداری آن راحت ترین است.

پوست خشک: اگر صورت شما پوسته پوسته می‌شود، احتمالاً نوع پوست شما خشک است. این نوع معمولاً به آبرسانی بیشتری نیاز دارد و احساس سفت شدن دارد. گاهی اوقات، این خشکی می‌تواند منجر به حساسیت به برخی محصولات نیز شود.

پوست چرب: اگر در تمام صورت خود چربی را تجربه کنید، ممکن است پوست چرب داشته باشید. معمولاً این به دلیل تولید بیش از حد سبوم روی پوست است.

پوست ترکیبی: اگر دارای یک ناحیه T چرب هستید، در حالی که گونه‌ها و سایر قسمت‌های صورت شما خشک می‌مانند، ممکن است پوست مختلط داشته باشید.

پوست حساس: اگر پوست شما به راحتی توسط مواد قوی مراقبت از پوست، عناصر خارجی و حتی غذا تحریک می‌شود، ممکن است پوست حساسی داشته باشید.

بسته به نوع پوست خود، باید به دنبال غلظتی از ویتامین سی باشید که به بهترین وجه برای پوست شما مناسب باشد. همانطور که گفته شد، برای افرادی که پوست معمولی، چرب یا مختلط دارند، درصد ویتامین سی باید بین 10 تا 20 درصد است. در همین حال، افرادی که پوست خشک و یا حساس دارند از سرم‌هایی با غلظت کمتر از 10 درصد بهترین سود را خواهند برد. فرمولاسیون با محتوای ویتامین سی بالاتر، ممکن است باعث تحریک پوست شما شود.

تداخلات ویتامین سی

ترکیب سازگار و ناسازگار با روتین ویتامین سی

ویتامین سی می‌تواند با چندین ماده محبوب مورد استفاده در سایر محصولات مراقبت از پوست تعامل داشته باشد. برای به حداکثر رساندن اثرات آن و جلوگیری از تحریک، نحوه عملکرد ویتامین سی با سایر مواد را بیاموزید.

در اینجا برخی از فعل و انفعالات ویتامین سی با سایر مواد محبوب مراقبت از پوست آورده شده است:

1. ویتامین سی و رتینول

بسیاری از طرفداران مراقبت از پوست ویتامین سی و رتینول را دوست دارند، اما نه با هم.

جدا از این، آن‌ها در ارائه مزایای پوستی موثر شناخته شده اند. با این حال، اگر آن‌ها را با هم استفاده کنید، ممکن است پوست شما تحریک شود. استفاده از آن‌ها به طور جداگانه راه مناسبی برای ترکیب ویتامین سی و رتینول در روتین مراقبت از پوست شما است.

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید این کار را با استفاده در زمان‌های متفاوت از روز انجام دهید. از سرم ویتامین سی خود برای روتین صبحگاهی خود استفاده کنید، سپس از رتینول برای روتین شب استفاده کنید.

با این حال، اگر شما یکی از افراد خوش شانس با پوست کمتر حساس و انعطاف پذیر هستید، می‌توانید یکی از آن‌ها را همراه با دیگری استفاده کنید. با این وجود، بلافاصله آن‌ها را روی هم نزنید. ابتدا از سرم ویتامین سی خود استفاده کنید و حداقل 30 دقیقه قبل از استفاده از رتینول صبر کنید.

2. ویتامین سی و AHAs/BHAs

شما نباید از ویتامین سی با  اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) یا اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) استفاده کنید. انجام این کار دستور العملی برای فاجعه است. به یاد داشته باشید که ویتامین سی، AHA و BHA‌ها همه اسیدهای قوی هستند. قرار دادن آن‌ها روی هم ممکن است اسیدیته را خیلی قوی کند، حتی برای افرادی که پوست انعطاف پذیری دارند. استفاده از آن‌ها با هم ممکن است باعث تحریک شود، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.

3. ویتامین سی و هیالورونیک اسید

در حالی که اسید هیالورونیک نیز مانند ویتامین سی اسیدی است، استفاده از آن در کنار سرم ویتامین سی پوست شما را تحریک نمی‌کند. در واقع، برخی از بهترین سرم‌های کره‌ای ویتامین سی دارای اسید هیالورونیک به عنوان یک افزودنی هستند و همه آن‌ها کاملاً کار می‌کنند.

با این حال، اگر از اسید هیالورونیک به عنوان یک محصول مراقبت از پوست جداگانه استفاده می‌کنید، قانون طلایی استفاده از محصولات را دنبال کنید: رقیق ترین تا غلیظ ترین.

معمولاً، اسید هیالورونیک را به عنوان سرم غلیظ تری دریافت می‌کنید، بنابراین آن را روی ویتامین سی بزنید و سپس مرطوب کننده خود را استفاده کنید.

  • برای بهترین نتیجه، قبل از استفاده از محصول بعدی، مطمئن شوید که پوست شما محصول قبلی را خوب جذب کرده است.
روتین استفاده از سرم ویتامین سی

کلام آخر

اگر می‌خواهید از مزایای شگفت انگیز ویتامین سی بهره مند شوید، انتخاب یک محصول خوب تنها نیمی از راه است. شما باید بدانید که چگونه از سرم‌های ویتامین سی به درستی استفاده کنید و در کدام مرحله از روتین شما باشد. بله، مهم است و تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

در حالی که چندین مرحله برای این کار وجود دارد، به خاطر سپردن آن چندان سخت نیست، حتی برای مبتدیان. با پیروی از این مراحل و نکات، بهترین مزیت را از سرم ویتامین سی خود دریافت می‌کنید و به پوستی سالم می‌رسید!

اگر در مورد روتین ویتامین سی خود سوالی داشتید از مشاوران پوستی سانیمو بپرسید.

سوالات متداول

ویتامین سی بعد از پاکسازی به بهترین وجه جذب پوست می شود. روتین صبح: بعد از شستشو صورت و قبل از استفاده از مرطوب کننده، ضد آفتاب و کرم پودر و آرایش، اجازه دهید خوب جذب شود. روتین شب: یک مرطوب کننده حاوی ویتامین سی یا یک سرم ویتامین سی زیر آن قرار دهید تا تقویت شود.

ما به دوستداران زیبایی توصیه می کنیم که از سرم ویتامین سی بعد از پاکسازی، لایه برداری، ماسک گذاشتن و یا تونینگ استفاده کنند. اما همیشه قبل از مرطوب کننده. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند پمپ سرم را روی انگشتان تمیز بمالید و به آرامی محصول را به طور یکنواخت روی پوست مرطوب فشار دهید.

ویتامین سی به طور موثر یک اسید است (گاهی اوقات به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود)، بنابراین لایه بندی آن با AHA ها و BHA ها مانند اسیدهای گلیکولیک، سالیسیلیک و لاکتیک یک مشکل بزرگ است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها