تا 70% تخفیف ویژه یلدا در فروشگاه سانیمو

بهترین شوینده صورت خانگی در طب سنتی

شستشو صورت بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما است زیرا به طور کامل تمام عرق، گرد و غبار، باکتری‌ها و چربی بیش از حد را از بین می‌برد. بسته نگه داشتن منافذ پوستی می‌تواند منجر به آکنه و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی شود. برای نجات از این بدبختی، می‌توانید چند شوینده صورت خانگی تهیه کنید. شستشوی صورت با پاک کننده صورت خانگی که با ترکیب مناسبی از مواد تشکیل شده باشد می‌تواند از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کند و سلامت کلی پوست شما را بهبود بخشد. در این مقاله به بررسی برخی از بهترین شوینده صورت در طب سنتی می‌پردازیم که می‌توانید از مواد موجود در آشپزخانه خود تهیه کنید.

در این نوشته شما می خوانید

شوینده صورت خانگی

چرا بهتر است از شوینده صورت خانگی استفاده کنیم؟

متأسفانه، اکثر شوینده‌های معمولی صورت که در فروشگاه پیدا می‌کنید مملو از سموم و مواد شیمیایی هستند. در اینجا چند مورد از بسیاری از مواد شیمیایی که در پاک کننده‌های معمولی صورت یافت می‌شوند آورده شده است:

1. پارابن‌ها

پارابن‌ها گروهی از ترکیبات هستند که به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در اکثر شوینده‌های صورت، لوازم آرایشی و محصولات شخصی استفاده می‌شوند. به نظر می‌رسد چیز خوبی است، اما آن‌ها استروژن را تقلید می‌کنند و باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند. پارابن در 99 درصد تومورهای سرطان سینه وجود دارد!

2. رنگ‌ها و عطرهای مصنوعی

رنگ‌ها و عطرهای مصنوعی می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند، حاوی اختلالات هورمونی، مواد سرطان‌زا هستند و با آسیب به اسپرم مرتبط هستند. برخی از رنگ‌ها مانند رنگ قرمز در برخی از کشورها ممنوع هستند. برای جایگزینی طبیعی و فواید سلامتی آن‌ها به جای عطر از روغن‌های ضروری خود استفاده کنید.

3. تریکلوزان

تریکلوزان یک عامل ضد باکتری و نگهدارنده است که در محصولات مراقبت شخصی و تمیز کردن خانه یافت می‌شود. این یک مختل کننده هورمون است و می‌تواند پوست، ریه‌ها و چشم‌ها را تحریک کند. مخصوصاً برای تیروئید خطرناک است. به دلیل خواص ضد باکتریایی آن، می‌تواند برای فلور روده ما نیز مضر باشد و عدم تعادل باکتری‌های خوب و بد را در بدن ما ایجاد کند.

عسل: بهترین شوینده صورت در طب سنتی

مرحله اول

بهترین شوینده صورت در طب سنتی

برای تمیز کردن صورت خود از عسل استفاده کنید. عسل یک لایه بردار طبیعی است، بنابراین به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست بدون اسکراب‌های خشن و ساینده نمک و شکر کمک می‌کند. همچنین یک مرطوب کننده عالی است و صورت شما را نرم و صاف می‌کند. در نهایت، عسل همچنین یک ضد عفونی کننده طبیعی است. این بدان معنی است که نه تنها به حذف سموم از پوست شما کمک می‌کند، بلکه به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه نیز کمک می‌کند.

  • عسل برای انواع پوست مناسب است.
  • عسل برای پاک کردن آرایش مناسب نیست. بهتر است به جای آن از روغن برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. برای آموزش ساخت شوینده روغنی، به بخش استفاده از روغن برای تمیز کردن صورت در این مقاله مراجعه کنید.

مرحله دوم

از موها و لباس‌های خود محافظت کنید. از آنجایی که عسل می‌تواند بسیار چسبناک باشد، بهتر است یک حوله را جلوی سینه خود بکشید و موهای خود را به حالت دم اسبی ببندید. اگر موهای کوتاهی دارید، می‌توانید به سادگی آن‌ها را با استفاده از سنجاق کوتاه کنید یا کلاه دوش بپوشید.

مرحله سوم

صورت خود را با آب گرم خیس کنید. این کار به حل شدن عسل کمک می‌کند و پخش شدن آن در سراسر صورت شما را آسان تر می‌شود.

مرحله چهارم

بهترین شوینده صورت در طب سنتی

مقداری عسل را روی کف دست خود بریزید. شما به حدود ½ قاشق چایخوری عسل نیاز دارید. انگشت خود را به آرامی داخل عسل بچرخانید تا نرم و گرم شود. اگر عسل خیلی غلیظ است، می‌توانید چند قطره آب گرم اضافه کنید تا حل شود و مدیریت آن راحت تر شود.

مرحله پنجم

عسل را روی پوست خود ماساژ دهید. عسل را بین انگشتان خود پخش کنید و سپس با حرکات دایره‌ای آن را به آرامی روی پوست خود بمالید. حتما از نواحی حساس اطراف چشم خودداری کنید.

مرحله ششم

بهترین شوینده صورت در طب سنتی- مرحله ششم

عسل را با آب گرم بشویید. مقداری آب گرم روی صورت خود بپاشید و پوست خود را به آرامی با انگشتان خود ماساژ دهید تا عسل تمام شود.

  • اگر جوش‌های سرسیاه دارید و می‌خواهید منافذ عمیق را پاکسازی کنید، قبل از اینکه عسل را بشویید، بگذارید پنج تا ده دقیقه روی صورت بماند.

مرحله هفتم

صورت خود را خشک کنید. از یک حوله نرم و تمیز استفاده کنید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. صورت خود را با حوله مالش ندهید، در غیر این صورت ممکن است پوست خود را تحریک کند.

مرحله نهایی

از تونر و سپس مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده به قفل شدن رطوبت کمک می‌کند و تونر به تعادل مجدد pH طبیعی پوست و همچنین سفت شدن منافذ کمک می‌کند.

روغن کرچک: بهترین شوینده صورت در طب سنتی

مرحله اول

روغن بهترین شوینده صورت در طب سنتی

یک کاسه یا بطری کوچک پیدا کنید. شما دو نوع مختلف روغن را با هم مخلوط خواهید کرد، بنابراین به چیزی برای نگهداری آن‌ها نیاز دارید.

مرحله دوم

روغن کرچک را در ظرف بریزید. میزان روغن کرچک به نوع پوست شما بستگی دارد. در اینجا میزان روغن کرچک که باید بر اساس نوع پوست خود استفاده کنید، آمده است:

  • اگر پوست چرب دارید از 2 قاشق چای خوری روغن کرچک استفاده کنید.
  • اگر پوست معمولی دارید، به 1 و ½ قاشق چای خوری روغن کرچک نیاز دارید.
  • اگر پوست خشک یا پیری دارید، از 1 قاشق چای خوری روغن کرچک استفاده کنید.

مرحله سوم

روغن حامل خود را انتخاب کنید و داخل آن بریزید. روغن کرچک به تنهایی بسیار خشک کننده است، حتی برای پوست‌های چرب، و باید با روغن حامل رقیق شود. در اینجا لیستی از روغن‌هایی که می‌توانید بر اساس نوع پوست خود استفاده کنید آورده شده است:

  • اگر پوست چرب دارید، 1 قاشق چایخوری از یکی از روغن‌های آرگان، دانه انگور، جوجوبا، تخمه آفتابگردان، بادام شیرین و تامانو را اضافه کنید.
  • اگر پوست معمولی دارید، ۱ و نیم قاشق چایخوری از هر یک از روغن‌های آرگان، هسته زردآلو، دانه انگور، جوجوبا، تخمه آفتابگردان، بادام شیرین و تامانو را اضافه کنید.
  • اگر پوست خشک یا پیری دارید، 2 قاشق چایخوری از یکی از روغن‌های آرگان، هسته زردآلو، آووکادو، دانه انگور، جوجوبا، تخمه آفتابگردان، بادام شیرین و تامانو را اضافه کنید.

مرحله چهارم

بهترین شوینده صورت خانگی

از شوینده روغنی خود برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از این شوینده صورت درست قبل از خواب است. به سادگی پاک کننده را روی پوست خود ماساژ دهید، سپس صورت خود را با یک حوله نرم آغشته به آب داغ بپوشانید. یک دقیقه صبر کنید، سپس حوله را بردارید. صورت خود را با حوله پاک کنید. حوله را بشویید و یک دقیقه دیگر روی صورت خود قرار دهید. این کار را تا زمانی که بیشتر روغن از بین برود ادامه دهید.

  • ممکن است پس از استفاده از این شوینده صورت، چند جوش بزنید. این فقط یک واکنش به یک درمان جدید است که در نهایت از بین خواهد رفت.

مرحله نهایی

از شوینده صورت روغنی خود برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. برای پاک کردن آرایش، کافی است چند قطره از روغن را روی یک تکه پنبه یا پد آرایشی بریزید. سپس صورت خود را با آن پاک کنید. صورت خود را با آب گرم بشویید، سپس از تونر و مرطوب کننده استفاده کنید.

بلغور جو دوسر: بهترین شوینده صورت در طب سنتی

مرحله اول

بلغور جو دوسر بهترین شوینده صورت در طب سنتی

مواد مورد نیاز را آماده کنید. در این شوینده صورت خانگی، از بلغور جو دوسر و آرد بادام برای پاکسازی صورت خود استفاده خواهید کرد. بادام به لایه برداری سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند در حالی که بلغور جو دوسر به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می‌کند. برای ساخت این شوینده صورت خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • ½ فنجان (40 گرم) جو ریز آسیاب شده
  • ½ فنجان (60 گرم) پودر بادام ریز آسیاب شده
  • مایع انتخابی (به عنوان مثال: آب، شیر، آب لیمو، فندق جادوگر و غیره).
  • شیشه درب دار

مرحله دوم

بلغور جو دوسر بهترین شوینده صورت در طب سنتی

یک ظرف مناسب پیدا کنید. شما از تمام جو و بادام آسیاب شده یکباره استفاده نخواهید کرد. در عوض، هر زمان که برای شستن صورت خود می‌روید، فقط مقدار کمی از مایع را با آن مخلوط می‌کنید. به همین دلیل برای نگهداری جو و بادام آسیاب شده به ظرفی مانند شیشه نیاز دارید.

مرحله سوم

جو دوسر و بادام را با هم ترکیب کنید. ½ فنجان (40 گرم) جو آسیاب شده و ½ فنجان (60 گرم) آرد بادام را اندازه کنید و هر دو را در یک شیشه بریزید. در شیشه را محکم ببندید و تکان دهید تا دو ماده با هم ترکیب شوند.

  • حتما هر کدام از مواد را جداگانه آسیاب کنید.

مرحله چهارم

بهترین شوینده صورت خانگی

اضافه کردن برخی لایه‌بردارها و روغن‌های ضروری را در نظر بگیرید. این مواد حیاتی نیستند، اما می‌توانند به پاک کننده خانگی شما احساس لوکسی و لایه برداری بیشتری بدهند. گیاهان و اسانس‌ها نیز عطر خوبی به شوینده صورت می‌دهند. در اینجا چند پیشنهاد از مواردی که می‌توانید بر اساس نوع پوست اضافه کنید آورده شده است:

  • اگر پوست چرب دارید، این موارد را اضافه کنید: 2 قاشق غذاخوری نمک دریایی خوب، 2 قاشق غذاخوری نعناع خشک ریز آسیاب شده و 5 قطره اسانس رزماری (اختیاری).
  • اگر پوست خشکی دارید، 2 قاشق غذاخوری شیر خشک، 2 قاشق غذاخوری گل همیشه بهار خشک ریز آسیاب شده و 5 قطره اسانس بابونه رومی (اختیاری) به آن اضافه کنید.
  • اگر پوست مختلط دارید، 2 قاشق غذاخوری آرد ذرت، 2 قاشق غذاخوری بابونه خشک ریز آسیاب شده و 5 قطره اسانس اسطوخودوس (اختیاری) اضافه کنید.

مرحله پنجم

مایع خود را انتخاب کنید برای استفاده از این شوینده صورت خانگی باید مقداری مایع به آن اضافه کنید. در اینجا چند پیشنهاد از آنچه می‌توانید برای این مایع بر اساس نوع پوست استفاده کنید آورده شده است:

  • اگر پوست چرب دارید، از آبلیمو، گلاب یا آب استفاده کنید.
  • اگر پوست معمولی دارید، از گلیسیرین، عسل، گلاب، چای نعناع یا آب استفاده کنید.
  • اگر پوست خشکی دارید از شیر، خامه یا ماست استفاده کنید.

مرحله ششم

بهترین شوینده صورت در طب سنتی

از شوینده صورت خانگی خود استفاده کنید. صورت خود را با آب گرم مرطوب کنید. دو قاشق چای خوری از شوینده صورت خود را بردارید و به اندازه کافی مایع خود را به آن اضافه کنید تا به خمیر تبدیل شود. می‌توانید آن را در کف دست با انگشتان خود مخلوط کنید یا می‌توانید آن را در یک کاسه کوچک با قاشق مخلوط کنید.

مرحله هفتم

شوینده را روی صورت خود ماساژ دهید. از حرکات دایره‌ای و ملایم استفاده کنید و از نواحی حساس اطراف چشم خودداری کنید. حرکت دایره‌ای به بادام آسیاب شده کمک می‌کند تا پوست شما را لایه برداری کند.

مرحله هشتم

برای شستن صورت از چی استفاده کنیم

صورت خود را با آب خنک بشویید. صورت خود را به آرامی ماساژ دهید تا از شر پاک کننده‌های اضافی خلاص شوید. آب خنک به بستن منافذ شما کمک می‌کند.

مرحله نهم

صورت خود را خشک کنید. با استفاده از یک حوله نرم و تمیز، صورت خود را به آرامی خشک کنید. پوست خود را مالش ندهید، در غیر این صورت ممکن است آن را تحریک کنید.

مرحله دهم

روتین خود را با تونر وکمی مرطوب کننده دنبال کنید. مرطوب کننده به بازسازی پوست شما کمک می‌کند و تونر به سفت شدن منافذ و همچنین بازیابی تعادل pH کمک می‌کند.

مرحله نهایی

بهترین شوینده صورت در طب سنتی

شوینده صورت خود را ذخیره کنید. شما به اندازه کافی شوینده صورت ساخته اید که بتواند چندین بار شستشو را دوام بیاورد. در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید حتما درب آن را بسته نگه دارید. آن را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

اگر زمان و حوصله کافی برای تهیه این شوینده‌ها در خانه را ندارید می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات پاک کننده صورت نسبت به خرید انواع شوینده‌های صورت اقدام کنید.

بهترین پاک کننده صورت طبیعی

1. شوینده صورت خانگی سیب برای پوست خشک

شوینده صورت خانگی سیب

یک شوینده صورت خانگی بر پایه سیب برای پوست خشک بسازید. همه مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. آن را روی صورت مرطوب پخش کنید و بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای ساخت این شوینده صورت خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • 2 برش سیب پوست کنده
  • ½ فنجان (125 گرم) ماست ساده
  • ½ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ½ قاشق غذاخوری عسل

2. شوینده صورت خانگی لیمو عسلی برای پوست چرب

شوینده صورت خانگی لیمو و عسل

برای پوست‌های چرب یک شوینده صورت لیمو عسلی درست کنید. همه مواد را در ظرفی بریزید و با قاشق یا چنگال هم بزنید. مخلوط را روی صورت مرطوب ماساژ دهید و بگذارید 30 ثانیه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای تهیه این شوینده صورت خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • ½ فنجان (50 گرم) جو دوسر گرد شده
  • ¼ فنجان (60 میلی لیتر) آب لیموی تازه
  • ¼ فنجان (60 میلی لیتر) آب
  • ½ قاشق غذاخوری عسل

3. شوینده صورت خانگی خیار برای پوست معمولی

شوینده صورت خانگی خیار

یک شوینده صورت خانگی با پایه خیار برای پوست معمولی درست کنید. همه مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و هم بزنید تا همه چیز یکدست شود. مخلوط را روی صورت مرطوب بمالید و بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برای تهیه این شوینده صورت خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • ½ فنجان (125 گرم) ماست ساده
  • ½ خیار متوسط، خرد شده
  • 5 برگ نعناع متوسط، خرد شده

4. شوینده صورت خانگی ماست و لیمو

شوینده صورت خانگی ماست

برای تمیز کردن صورت خود از ماست ساده استفاده کنید. می‌توانید از ماست به تنهایی برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید یا می‌توانید 1 قاشق غذاخوری ماست و 1 قاشق چایخوری آب لیمو را مخلوط کنید. آب لیمو نه تنها رایحه‌ای مطبوع به ماست می‌دهد، بلکه به عنوان یک قابض عمل می‌کند. آب لیمو به ویژه برای خشکی پوست مفید است. به سادگی ماست را روی صورت مرطوب پخش کنید، مراقب باشید که از نواحی اطراف چشم خودداری کنید و سپس با آب گرم بشویید.

  • همچنین می‌توانید 1 تا 2 قطره اسانس به ماست اضافه کنید تا بوی خوبی به ماست بدهد. روغن‌هایی مانند وانیل یا اسطوخودوس را در نظر بگیرید.
  • اگر می‌خواهید از لیمو استفاده کنید، از آفتاب دوری کنید. آب لیمو پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می‌کند.
  • به خاطر داشته باشید که ماست ممکن است پوست شما را روشن کند.

5. شوینده ترمیم کننده صورت خانگی پاپایا

شوینده صورت خانگی پاپایا

یک شوینده صورت خانگی ترمیم کننده بر پایه پاپایا بسازید. همه چیز را در غذاساز مخلوط کنید تا یک قوام یکدست به دست آورید. مخلوط را روی صورت مرطوب پخش کنید و با آب ولرم بشویید. برای تهیه این شوینده صورت خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • 1 برگ بزرگ آلوئه ورا پوست کنده
  • 1 قطعه پاپایا کوچک پوست کنده
  • 1 قاشق غذا خوری عسل
  • 1 قاشق چای خوری ماست ساده

6. شوینده صورت خانگی گوجه

بهترین شوینده صورت خانگی

یک پاک کننده مهیج صورت بسازید. همه مواد را داخل غذاساز بریزید و هم بزنید تا یکدست شود. مخلوط را روی صورت مرطوب پخش کنید و با آب ولرم بشویید. می‌توانید باقی مانده شوینده صورت را تا یک ماه منجمد کنید. برای تهیه این شوینده صورت خانگی به این مواد نیاز دارید:

  • 1 عدد گوجه فرنگی رسیده
  • 2 قاشق غذا خوری شیر
  • 2 قاشق غذا خوری آب پرتقال، لیمو یا لیمو ترش تازه

عوارض شوینده صورت خانگی

اگرچه محصولات طبیعی فواید احتمالی زیادی دارند، اما ممکن است با برخی از جنبه‌های منفی نیز همراه باشند.

رشد احتمالی باکتری

محصولات مراقبت از پوست که از مواد 100٪ طبیعی ساخته شده اند از مواد نگهدارنده طبیعی استفاده می‌کنند. این‌ها ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند که قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرند.

کمبود محصولات مصنوعی که برای پوست مفید هستند.

بسیاری از محصولات مصنوعی مانند متیل ایزوتیازولینون و SLS آلرژن و محرک هستند. با این حال، برخی از محصولات مصنوعی ممکن است برای پوست مفید باشند. ویتامین‌های A ، C و E موجود در بیشتر محصولات مراقبت از پوست، مصنوعی هستند.

ماندگاری کوتاه تر

مواد طبیعی ماندگاری زیادی ندارند زیرا مواد نگهدارنده ندارند یا فقط از نگهدارنده‌های طبیعی استفاده می‌کنند.

ترکیب ناسازگار

بر خلاف ترکیب ثابت در مواد ساخته شده توسط انسان، مواد کاملا طبیعی ممکن است در قوام خود به دلیل عواملی مانند منبع، دسته و زمان برداشت متفاوت باشند.

سوالات متداول

تنها چیزی که برای تهیه این پاک کننده خانگی برای پوست مستعد آکنه نیاز دارید، کمی تفاله گوجه فرنگی و کمی عسل است. مقداری تفاله گوجه فرنگی و عسل را در یک کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را روی تمام صورت خود بمالید، حدود یک دقیقه به آرامی ماساژ دهید و آن را بشویید.

استفاده از عسل برای شستشوی صورت یا به عنوان ماسک صورت نه تنها محبوب است، بلکه برای پوست شما مفید است. به لطف خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و مرطوب‌کننده عسل، می‌تواند به جلوگیری از آکنه، کاهش تحریک و حفظ رطوبت بدن کمک کند.

 

شوینده‌های طبیعی صورت شامل عصاره‌های گیاهی که برای پوست مفیدند هستند. مانند: عصاره روغن زیتون. روغن جوجوبا و عسل

مرتبط پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها